Gepost op

Recensie NBD biblion van de roman Concertina

De roman is namens de uitgever, Calbona te Rotterdam, aangeboden aan NBD Biblion, de Centrale Bibliotheek Nederland. Deze heeft een recensent gevraagd een recensie te schrijven welke als aanschafinformatie is aangeboden aan de openbare bibliotheken. 25 bibliotheken hebben een order geplaatst om de roman Concertina in hun verzameling op te nemen. Daar zijn we natuurlijk blij mee.

Recensie:

Een gefictionaliseerd verslag van wat er gebeurde in Kamp Zeist, nadat daar de overlevenden van de brand in het cellencomplex op Schiphol waren overgebracht. Gershon Weening is er op dat moment wachtcommandant en gedreven om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Maar zijn afdelingshoofd Erik Bakker gedraagt zich als een slavendrijver die een persoonlijke vete met hem wil uitvechten. Bakker vindt het onverdraaglijk als Weenig zijn werk goed doet en bedenkt steeds nieuwe voorschriften en regels om hem dwars te zitten. Intussen heeft Bakker geen enkel medeleven met de zwaar getraumatiseerde, uitgeprocedeerde asielzoeker en werkt mee aan versnelde uitzetting. Ontslag nemen is uiteindelijk de enige oplossing voor Weening. Het is een boeiend verhaal dat een goede inkijk geeft in de gang van zaken in een detentiecentrum en in hoe er in Nederland met ongewenste personen wordt omgegaan, maar ook de manier waarop deze mensen zich in detentie gedragen. De inleiding door de schrijver is overbodig en het boek had gezien de taalfouten een betere redactie verdiend. De auteur publiceerde eerder ‘Dat Rode Spul’.

Recensent: G.P. Schuring

NBD Biblion

Afd. Redactie Media Aanbod